Psaní textů na webové prezentace? Nuda, to přece umí každý!
„Nejdříve je třeba se naučit tomu, o čem píšeš, potom je třeba se naučit psát. Na jedno i druhé padne celý život.“
Ernest Hemingway
Zdroj:digitalpros.org
Na internetu lidé opravdu málokdy čtou, spíše skenují a filtrují či tzv. prostě loví a čenichají okolo vašeho webu a sem tam je něco praští přímo mezi oči. Proč tomu tak je?
Je to jednoduché, představte si, že si chcete na internetu něco rychle koupit a potřebujete koupit kvalitní produkt, ale zároveň nemáte moc času číst o tom omračující pochvalné textové litanie.
K tomu, aby vás něco zaujalo potřebujete v internetovém marketingu naservírovat text s výrazným podílem stručnosti, smysluplnosti, jazykové korektnosti + ještě něco navíc.
Jak lidé obecně vnímají copywritery?
Jedni lidé si myslí, že copywriter je někdo, kdo sežral veškerou moudrost světa (takový Ferda Mravenec), a tudíž o všem napíše a všechno ví; jednou rukou píše PR článek o Pavlově podmiňovacím reflexu a druhou rukou datluje SEO popisek o novém typu deštníku se zabudovaným USB portem.
Druzí lidé si zase myslí, že copywriter je něco, co ani nestojí za řeč, a tudíž nechápou, že to vůbec může být klasifikováno jako nějaký druh obživy na váš chléb a vodu, protože něco napsat a vymyslet je snadné jako drbat malé a hravé kotě.
A pak je tady třetí skupina lidí, která ani vlastně neví, co to copywriter je, a tudíž vůbec netuší, co si pod tím vůbec mají představit. Obecně je tomu tak, že lidé jsou většinou namixováni průřezem těchto tří psychických příchutí.
Texty na webu mají prodávat a lákat, ale také být věcně informativní
Dobře, to jsme si trochu zalamentovali, ale nyní už k tomu, co je to tedy copywriting. Tak snahou copywitera (člověka, co vymýšlí a píše texty podle klientova zadání) je napsat text, který prodá službu nebo produkt či adekvátně a elegantně informuje každého návštěvníka webu, a to takovým způsobem, že návštěvník vše pochopí jedním šmahem i tahem.
Dobrý copywriter se musí také orientovat v SEO problematice a musí umět vkusně dodržovat i řád a pravidla etiky SEO. Znalost základů je tedy základním kritériem opravdu schopných copywriterů.
Copywriting je většinou nevděčnou a podceňovanou úlohou
Člověk vytvářející texty na webové prezentace musí na sobě neustále pracovat nebo se jinak se zlou setká a potáže. Ale na druhou stranu, také jak jsme zmínili již nahoře, lidé čekají od copywriterů úžasné textové zázraky, nebo zase naopak celou jejich práci značně podceňují.
Ostrost pracovní hrany a zubů vašich klientů je tedy pořád v mírně nabroušeném stavu, ale co naplat, takový je už úděl copywriterů.